Alustan valitseminen
Kuva: http://www.teckilla.com/wp-content/uploads/2012/09/windos_ios_android.jpg
Mobiilikehitystä aloittaessa oikean mobiilialustan
valitseminen tuli vastaan ensimmäiseksi. Mietimme, mille alustalle tätä on
järkevintä lähteä kehittämään sekä asiakkaiden, että meidän kehittäjien
näkökulmasta. Asiakkaiden näkökulmasta tärkeintä on se, että applikaatio pyörii
heidän laitteillaan. Tällä hetkellä Android käyttöjärjestelmällä varustettuja puhelimia
myydään selkeästi eniten yli 80% osuudella. iOS tulee tämän jälkeen noin 15%
osuudella. Muiden puhelinten osuus jää
pieneksi. Tulee kuitenkin huomata, että tilanne saattaa muuttua nopeasti, kuten
huomattiin Nokian kanssa.
Kuva: http://www.bargainteers.com/wp-content/uploads/2012/12/ios-vs-android-vs-wp7.jpg
Meidän kehittäjien näkökulmasta mietimme ensiksi mitä
puhelimia meillä on. Pienestä budjetista johtuen ei ole järkevää kehittää
laitteelle, jota meillä itsellämme ei ole. Kehittäminen ja testaaminen olisi
hidasta. Totesimme, että meillä on puolella jäsenistä Android puhelin ja puolella
Windows Phone puhelin. Totesimme iOS kehityksen vaativan Mac tietokonetta,
joita meillä ei ole, joten suljimme iOS:n ulos. Kavensimme valinnan Androidiin
ja Windows Phoneen. Mietimme myös alustan sopivuutta tämän tyyppiselle
applikaatiolle, sillä kehitystyökaluilta ja käyttöjärjestelmältä tarvitsemme
hyvää tukea. Android ja WP osoittautuivat tasavertaisiksi. Mietimme myös omaa
osaamistamme ja huomasimme osaavamme parhaiten Java – ohjelmointikieltä, mitä
Android kehityksessä käytetään. Emme halunneet käyttää liikaa aikaa uuden
opettelemiseen ohjelman haastavuuden takia, joten päädyimme yksimielisesti
Androidiin.
Kuva: http://blog.letsalign.com/content/images/2015/08/mobileapp-development1.png
Tulevaisuudessa saatamme toteuttaa applikaation myös muille
alustoille. Sovelluksemme arkkitehtuuri on semmoinen, että applikaatio on
helppo toteuttaa uudelle alustalla. Päätimme esimerkiksi tehdä valojen
tunnistuksesta kokonaan erillisen C++ kielellä kirjoitetun kirjaston, jota on
helppo kopioida alustalta toiselle. Tällä on ollut myös
suorituskykyvaikutuksia, sillä natiivi C++ koodi on osoittautunut nopeammaksi
kuin Java koodi.
Androidin valitseminen alustaksi osoittautui hyväksi päätökseksi. Kehityksessä ei ole tullut ylitsepääsemättömiä teknisiä esteitä ja kehitys on edistynyt jouhevasti. Haasteita on myös ollut, mutta niistä lisää seuraavissa blogikirjoituksissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti